onsdag den 25. februar 2009

#2 Agurketid

Jeg sad igår og spiste noget enormt lækkert irakisk mad. Der var både falafel, humus og hvad der ellers høre til. I den tilhørende salat befandt sig imidlertid den herlige grøntsag agurk. Jeg undrede mig pludselig over hvor dette pragt eksemplar af en grøntsag stammede fra? Jeg er vokset op med agurk. Den plejer at hører til på leverpostejmadder og sammen med højtfedtindholdende skinketern og thousand island dressing nede i min mors pitabrød. Men som jeg er blevet ældre, har agurken også vist sin krumme form og vandede indre andre steder. I grækernes tzaziki, japanernes sushi, grillkioskens durum rulle og nu altså også i traditionel irakisk mad. Den virker jo til at være alle vegne. Men hvor hører den egentlig hjemme. I følge Wikipedia.com (som jeg stoler blindt på... flot) så stammer agurken fra indien. Der findes skrifter der beskriver mennekser der har spist agurk for mere end 3000 år siden. Agurken har langsomt bredt sig fra Indien og ud til resten af verden. Der var sågar en romersk kejser der var så glad for den, at han spiste en hver evig eneste dag. Egypterne spiste dem. Agurken er nævnt hele to gange i Bibelen. I begyndelsen af 1300tallet blev englenderne introduceret for vores grønne krumme starut af en grøntsag. Columbus bragte den i 1494 til Haiti. Agurken er over alt i verden. Der findes oven i købet utrolig mange forskellige sorter. Hvorom alting er, så smager den dejligt oven på en omgang hakket og bagt lever! ...og så giver den ondt i maven hvis man spiser to hele agurker. Det viser min bitre barndomsærfaring.

Lang historie kort... Agurken stammer fra Indien. Hurra


Ingen kommentarer:

Send en kommentar